Την παραμονή της εορτής των Θεοφανείων την Τρίτη 5 Ιανουαρίου το απόγευμα τελέστηκε, κεκλεισμένων των θυρών, στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας ο Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός της εορτής χοροστατούντος του Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, ο οποίος κήρυξε και το θείο λόγο.
Ο Eσπερινός μεταδόθηκε μέσα από την ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως αλλά και τον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειο Λόγο».
Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Βαπτίζεται Χριστός, και άνεισιν εκ του ύδατος· συναναφέρει γαρ εαυτώ τον κόσμον, και ορά σχιζομένους τους ουρανούς, ούς ο Αδάμ έκλεισεν εαυτώ και τοις μετ᾽ αυτον».
Πριν από λίγες ημέρες η Αγία μας Εκκλησία μας κάλεσε να εορτάσουμε και να πανηγυρίσουμε την πρώτη πράξη του σχεδίου της θείας οικονομίας για τη σωτηρία των ανθρώπων. Πριν από λίγες ημέρες προσκυνήσαμε στο ταπεινό και απέριττο σπήλαιο της Βηθλεέμ τον Θεό που κατήλθε στη γη και «εφανερώθη εν σαρκί». Προσκυνήσαμε τον Υιό και Λόγο του Θεού που «έκλινεν ουρανούς και κατέβη» στον κόσμο «γενόμενος άνθρωπος», «ίνα θεόν τον Αδάμ απεργάσηται».
Η θεία ενανθρώπηση άνοιξε τους ουρανούς όχι μόνο για να κατέλθει ο Θεός-Λόγος, αλλά και να κατέλθουν στη γη οι άγγελοι προκειμένου να ευαγγελισθούν στους ποιμένες την άφιξη του της μεγάλης βουλής αγγέλου, του Σωτήρος του κόσμου, και να ψάλλουν από τη γη το «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία».
Και αύριο η Εκκλησία μας εορταζει τη δεύτερη πράξη του θείου σχεδίου. Εορτάζει και πανηγυρίζει τη δεύτερη Θεοφάνεια, όχι στη Βηθλεέμ, ενώπιον λίγων μόνο ποιμένων, αλλά στα ρείθρα του Ιορδάνου, εκεί όπου έσπευδε το πληθος των Ιουδαίων για να ακούσει το κήρυγμα του Ιωάννου και να βαπτισθεί εξομολογούμενο τις αμαρτίες του.
«Βαπτίζεται Χριστός, και άνεισιν εκ του ύδατος», ψάλλει ο ιερώτατος Κοσμάς μοναχός.
Το θαύμα της σωτηρίας του ανθρωπου έχει ήδη αρχίσει. Ο Σωτήρας και Λυτρωτής του κόσμου έχοντας κατεβεί στη γη προς χάριν των ανθρώπων, αναλαμβάνοντας την πεπτωκυία σαρκα του για να την καθαρίσει και να την αγιάσει, ανέρχεται τώρα ως αναμάρτητος Υιός και Λόγος του Θεού από τα ύδατα του Ιορδάνου, τα οποία αγιάζει με την παρουσία του· ανέρχεται φέροντας μαζί του και τον κόσμο, αγιάζοντας δηλαδή όλη την κτίση και υποδεικνύοντας το βάπτισμα ως το μέσον της ανόδου και της επιστροφης του ανθρωπου από την αμαρτία στον Θεό, «συναναφέρει γαρ εαυτώ τον κοσμον».
Ποιος μπορεί να διερωτηθεί για την αλήθεια του πράγματος; Ποιος μπορεί να αμφιβάλλει για το γεγονος;
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει το θαύμα;
Εάν κατά την προλαβούσα εορτή, την εορτή της πρώτης Θεοφανείας, την εορτή της θείας του Χριστού σαρκώσεως, άγγελος Κυρίου ευαγγελίζεται στους ποιμένες «χαράν μεγάλην» και «πλήθος στρατιάς ουρανίου» αναγγέλει την «επί γης ειρήνην», κατά την αυριανή δεύτερη Θεοφάνεια δεν κατέρχονται απλώς άγγελοι, αλλά ανοίγουν οι ουρανοί και ο ίδιος ο Θεός-Πατήρ αναγγέλει στον κόσμο την παρουσία του Υιού του του αγαπητου. Ανοίγουν οι ουρανοί για να πιστοποιήσουν ότι η ευδοκία του Πατρός, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστος, είναι ήδη μεταξύ των ανθρωπων. Ανοίγουν οι ουρανοί για να κατελθει το Πνεύμα το άγιο και να επιβεβαιώσει «του λόγου το ασφαλες» και συγχρόνως να δηλώσει τη συμπραξή του στο μέγα μυστήριο της θείας οικονομίας, στο μυστήριο της σωτηρίας του ανθρώπου.
«Βαπτίζεται Χριστός … και ορά σχιζομένους τους ουρανούς, ούς ο Αδάμ έκλεισεν εαυτώ και τοις μετ᾽ αυτόν».
Η βάπτιση του Χριστού, ο οποίος υπακούοντας στο θέλημα του Θεού-Πατρός καταδέχεται να κλινει την κεφαλή του ενώπιον του δούλου του, του Προδρόμου και Βαπτιστού του, ανοίγει τους ουρανούς που είχε κλείσει πριν από αιώνες ο Αδάμ με την παρακοή του.
Τους ανοίγει με τον πιο πανηγυρικο τροπο, με την παρουσία της Παναγίας Τριάδος, και όχι μόνο για τον πεπτωκότα Αδάμ αλλά για ολόκληρο το ανθρώπινο γένος. Ανοίγει τους ουρανούς για να δεχθεί όλους όσους θα πιστεύσουν στο Σωτήρα Χριστό και θα βαπτισθούν στο όνομα του Τριαδικού Θεού. Ανοίγει τους ουρανούς για να προσφέρει στους ανθρώπους που θα δεχθούν το ευαγγέλιο της σωτηρίας «εξουσίαν τέκνα Θεού γενέσθαι» και θα τους καταστήσει κληρονόμους της βασιλείας του. Ανοίγει τους ουρανούς για να διξει την αγάπη του Θεού προς τους ανθρώπους, αγάπη που δεν περιοριζεται μόνο στο να στείλει τον μονογενή του Υιό ως άνθρωπο στον κόσμο, αλλά που επιθυμεί και να αναβιβάσει τους ανθρώπους στον ουρανό, χαρίζοντάς τους άφεση αμαρτιών διά της πίστεως της εν Χριστώ Ιησού και του αγίου βαπτίσματος.
Αδελφοί μου, η Εκκλησία μας εορτάζει αύριο αυτή τη δεύτερη πράξη του μυστηρίου της θείας οικονομίας, του μυστηρίου της σωτηρίας του ανθρώπου. Εορτάζει τη δεύτερη Θεοφάνεια και μας καλεί να μην μείνουμε απλοί θεατές, να μην μείνουμε απαθείς παρατηρητες, να μην μείνουμε κοσμικοί εορταστες και πανηγυριστές ενός υπερκοσμίου γεγονότος, ενός υπερόχου θαύματος της θείας αγάπης προς τους ανθρώπους και προς τον καθένα από εμάς ξεχωριστά.
Ας μην αφήσουμε τη δοκιμασία της πανδημίας και τα μέτρα που οφείλουμε να ακολουθήσουμε για την προστασία μας και την προστασία των αδελφών μας να μας επηρεάσουν και να μας εμποδίσουν να αισθανθούμε στην ψυχή μας αυτό το θαύμα. Είτε μέσα στους ιερούς μας ναούς, για όσους θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στη θεία Λειτουργία, είτε παρακολουθωντας την από τα μέσα μαζικής ενημερώσεως, για όσους δεν θα μπορέσουν, ας ανοίξουμε και εμείς την ψυχή μας για να δεχθούμε τη χάρη του εν Ιορδάνη δι᾽ ημάς βαπτιζομένου Κυρίου μας, για να δεχθούμε την ευλογία του Θεού-Πατρος και του Παναγίου Πνεύματος. Ας ανοίξουμε την ψυχή μας εν μετανοία, για να δεχθούμε την καθαρτική της υπερουσίου Τριάδος ενέργεια που διαχέεται στον κόσμο. Και ας ικετεύσουμε με ολοκάρδιο πίστη τον Χριστό να μας απαλλάξει με τη χάρη του «από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος», να μας απαλλάξει από την πανδημία που μας ταλαιπωρεί και μας κρατά μακριά από τη λατρευτική και μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας και να μας χαρίσει την κάθαρση και τη θέληση να πορευόμεθα κατά το νέο έτος, στο οποίο προ ημερών εισήλθαμε, την οδό των εντολών του για να έχουμε πάντοτε τη χάρη του και την ευλογία του Θεού στη ζωή μας.