Την Παρασκευή 15 Απριλίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον κοιμητηριακό πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου και Δικαίου Λαζάρου της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας.
Στο Παρεκκλήσιο του Αγίου Λαζάρου θησαυρίζονται πολύτιμοι λίθοι, από το σπήλαιο – τάφο του Αγίου, την οικία του και το Λαζαρείο, από την Βηθανία, που εδόθησαν στον Καθηγούμενο από την Μονή του Οσίου Γέροντα Θεοδοσίου της Βηθανίας, καθώς και τεμάχια μαρμάρου από τις αρχαίες Αγίες Τράπεζες του αρχαίου ναού του Αγίου Αποστόλου Λαζάρου στην Λάρνακα της Κύπρου.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Σάββατο του Λαζάρου αύριο, και η Αγία μας Εκκλησία αναμιμνήσκεται και μνημονεύει το σημαντικότερο θαύμα της επιγείου ζωής του Κυρίου μας, την ανάσταση του τετραημέρου φίλου του Λαζάρου, λίγες ημέρες πριν από τη δίκη του λαμπροφόρο Ανάσταση.
Το μεγάλο αυτό θαύμα αποτελεί, όπως διδάσκουν οι όσιοι και θεοφόροι Πατέρες, σύμβολο της Αναστάσεως του Χριστού αλλά και εχέγγυο της αναστάσεως όλων των ανθρώπων.
Και ο συμβολισμός αυτός επεκτείνεται, καθώς η αυριανή ημέρα μας εισάγει σε μία εβδομάδα, η οποία μας οδηγεί από την ανάσταση του Λαζάρου στην Ανάσταση του Χριστού, προεικονίζοντας κατά κάποιον τρόπο το σύνολο της δικής μας ζωής και πορείας. Γιατί και η δική μας ζωή κινείται μεταξύ της αναστάσεως του Λαζάρου και της Αναστάσεως του Χριστού.
Οι δύο αυτές αναστάσεις είναι δύο ιστορικά γεγονότα, που συνέβησαν εν χρόνω. Το πρώτο γεγονός, η ανάσταση του Λαζάρου, αποτελεί ούτως ή άλλως ένα δεδομένο στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους, καθώς πιστοποιεί ποιος είναι ο κύριος της ζωής και του θανάτου, και πως ο θάνατος, που εισήλθε μεταπτωτικά στον κόσμο για να μην παραμείνει αιώνιο το κακό, δεν είναι ανίκητος, δεν είναι ακαταμάχητος. Πιστοποιεί ότι υπάρχει διέξοδος για τον άνθρωπο από τον θάνατο.
Το δεύτερο γεγονός, η Ανάσταση του Χριστού, δείχνει τον δρόμο που οδηγεί σ᾽ αυτή τη διέξοδο από τον θάνατο· δείχνει τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να νικήσουμε τον προσωπικό μας θάνατο, να ξεπεράσουμε τους φραγμούς που θέτει και να εγερθούμε στην αιώνια ζωή, η οποία ασφαλώς και δεν θα υπήρχε χωρίς την Ανάσταση του Χριστού.
Το δεύτερο γεγονός, η Ανάσταση του Χριστού, είναι δεδομένο ως ιστορικό γεγονός, είναι όμως συγχρόνως και ζητούμενο για τον κάθε άνθρωπο. Διότι, όπως κάθε χρόνο δεν αρκούμεθα να διέλθουμε την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αλλά θέλουμε να ζήσουμε και την Ανάσταση του Χριστού, έτσι και στη ζωή μας συνολικά έχοντας οι άνθρωποι ως κεκτημένο την ανάσταση του Λαζάρου, τη δυνατότητα, δηλαδή, της αναστάσεως του σώματος, οφείλουμε να επιδιώκουμε ως μέλη της Εκκλησίας, ως μέλη του σώματος του Χριστού να φθάσουμε στην Ανάσταση του Χριστού.
Και όταν λέμε να φθάσουμε στην Ανάσταση του Χριστού, δεν εννοούμε να φθάσουμε απλώς μέχρι την ημέρα της εορτής της λαμπροφόρου Αναστάσεως, αλλά να φθάσουμε μέχρι το προσωπικό βίωμά της, μέχρι να συναναστηθούμε μαζί τον Χριστό, αφού έχουμε προηγουμένως θα έχουμε συσταυρωθεί μαζί του, αφού θα έχουμε ζητήσει, σαν τον ληστή τη συγχώρηση, καταθέτοντας τη μετάνοιά μας ενώπιον του Σταυρού του, αφού θα έχουμε συνταφεί και συνεκρωθεί, θα έχουμε δηλαδή νεκρώσει τα πάθη και τις αδυναμίες που υπάρχουν μέσα στην ψυχή και στην ύπαρξή μας για τη δική του αγάπη.
Και σε αυτόν τον αγώνα και την προσπάθεια της εκουσίου νεκρώσεως του παλαιού ανθρώπου, έχουμε τη δύναμη και την ελπίδα της αναστάσεως. Διότι ο θάνατος, ο οποίος πριν από την ανάσταση του Λαζάρου, όπως είπαμε, φαινόταν ανίκητος για τους ανθρώπους, τώρα χάνει τη δύναμή του και παύει να προκαλεί φόβο και απέχθεια στους ανθρώπους, οι οποίοι με τη δύναμη και τη χάρη του Θεού μπορούν να αντιμετωπίσουν και τον θάνατο και την αιτία του θανάτου, δηλαδή την αμαρτία.
Υπό αυτή, άλλωστε, την προοπτική, η προσδοκία την οποία ομολογούμε καθημερινά στο Σύμβολο της πίστεως λέγοντας «προσδοκώ ανάστασιν νεκρών» δεν αφορά μόνο τη μελλοντική ανάσταση του ανθρώπου κατά τη μέλλουσα κρίση, αλλά και την καθημερινή ανάσταση με τη χάρη του Θεού από τη νέκρωση του παλαιού ανθρώπου, από τη νέκρωση των παθών, διά της οποίας αντιμετωπίζουμε και προλαμβάνουμε την οριστική νέκρωση και τον αιώνιο θάνατο που μας προκαλεί η αμαρτία.
Αυτή την προοπτική αλλά και την ανάγκη να αγωνισθούμε για τη νέκρωση των παθών και των αδυναμιών μας, προκειμένου να ζήσουμε την Ανάσταση του Κυρίου, μας υπενθυμίζει η αυριανή εορτή της αναστάσεως του τετραημέρου φίλου του Κυρίου μας. Ας αξιοποιήσουμε την ευκαιρία των επομένων ημερών της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος για να μετανοήσουμε και να ζητήσουμε το έλεος και τη χάρη του Θεού, αλλά κυρίως για να τον παρακαλέσουμε να νεκρώσει μέσα μας τα ψυχοφθόρα πάθη και να μας αναστήσει μαζί του.