Για τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία, για την παραβατικότητα των νέων και ιδίως των ανηλίκων που εξελίσσεται σε μάστιγα τελευταίως, για το εάν είναι η Εκκλησία συντηρητική ή όχι, καθώς και για τις αντιδράσεις σχετικά με τον γάμο των ομοφυλόφιλων ζευγαριών, μίλησε μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος.
Σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα voria.gr, ο κ. Φιλόθεος τονίζει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τους πιστούς. “Το κάθε πράγμα έχει τη θέση του. Όταν θα κάνω κήρυγμα, θα εξηγήσω το Ευαγγέλιο, θα μιλήσω και πιο διδακτικά, όταν όμως βγω έξω να πιω έναν καφέ, να συναναστραφώ με τους ανθρώπους, θα τους συναντήσω στην καθημερινότητά τους.”, αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος δεν δέχεται πως η Εκκλησία είναι συντηρητική ενώ η κοινωνία είναι προοδευτική. “«Δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες, διότι δεν ισχύουν πάντοτε. Άνθρωποι της εκκλησίας υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν και θα είναι συντηρητικοί, όμως η Εκκλησία ως σώμα Χριστού δεν είναι, γιατί δεν έχει να συντηρήσει κάτι. Ο Χριστός δεν είναι ένα πρόσωπο που έρχεται από το παρελθόν, αλλά από το μέλλον ως ο τελικός νικητής στην ιστορία του κόσμου και του ανθρώπου».
Αναφορικά με την ισότητα στον γάμο για τα ομόφυλα ζευγάρια και τις ακραίες αντιδράσεις από μερίδα ιεραρχών για το θέμα, σημειώνει πως η Εκκλησία δεν πρέπει να αποδιώχνει κανέναν άνθρωπο.
«Ο Ιεράρχης οφείλει να αγαπά τον κάθε άνθρωπο και να μην στέλνει στην κόλαση κανέναν απολύτως, αλλά οφείλει να αγωνίζεται ώστε ακόμη κι εκείνους με τον τρόπο της ζωής των οποίων διαφωνεί, να αγωνίζεται να τους προσλάβει, να μένει μαζί τους, να μην τους αποδιώχνει. Νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται είναι ισορροπία κι αυτό προσπαθώ, όχι να είμαι ισορροπιστής, αλλά να παραμένω ένας ισορροπημένος άνθρωπος».
Αναφορικά με το ζήτημα της παραβατικότητας των νέων και ιδίως των ανήλικων που τελευταία εξελίσσεται σε μάστιγα, σημειώνει πως «η εκκλησία είναι κατά της βίας από όπου κι αν προέρχεται».
«Ο Χριστός δεν βιάζει, δεν σταυρώνει, αλλά σταυρώνεται. Ζητά επ΄ελευθερία οι άνθρωποι να τον ακολουθούν. Δεν λύνονται τα πράγματα με τη χρήση της βίας ή της τυραννίας, αλλά μέσα από καταλλαγή και διάλογο. Ο κάθε διπλανός είναι εικόνα του ζώντος Θεού. Όταν ο άνθρωπος μαθαίνει να σέβεται τον θεό, σέβεται και τον διπλανό του», λέει χαρακτηριστικά.
Ενδιαφέρον έχει και η απάντησή του για τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία, καθώς υπάρχουν ιερείς που έχουν συνδέσει την παραβατικότητα των νέων με τη χειραφέτηση της γυναίκας και υποστηρίζουν πως οι γυναίκες πρέπει να μένουν σπίτι και να ασχολούνται με το νοικοκυριό και την ανατροφή των παιδιών.
«Η Εκκλησία δεν αποδέχεται ως δική της μια τέτοια θέση. Σήμερα η γυναίκα εργάζεται, αγωνίζεται μέσα στον κοινωνικό και τον πολιτικό βίο. Και ξέρετε πολλά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση έκανε και ο Χριστιανισμός. Ο Απόστολος Παύλος ήταν ο πρώτος που είπε πως δεν υπάρχει άρρεν και θήλυ, αλλά όλοι είναι ισότιμοι απέναντι του Θεού», αναφέρει ο κ. Φιλόθεος και καταλήγει:
«Αυτές οι φωνές δεν αποτελούν επίσημη θέση της Εκκλησίας κι αυτό το επιβεβαιώνει η ίδια η ζωή. Στις Μητροπόλεις έχουμε γυναίκες που εργάζονται. Ναι, δεν υπάρχουν γυναίκες ιερείς, δεν θεωρούμε την ιεροσύνη κάτι αξιωματικό, αλλά για την Εκκλησία η ιεροσύνη της γυναίκας είναι η μητρότητα. Δεν έχουμε χειροτονία γυναικών στην παράδοσή μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κατώτερες των αντρών. Οι γυναίκες διακονούν σε διάφορους τομείς της εκκλησιαστικής ζωής».