• Ταυτότητα
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
Σάββατο, 3 Ιουνίου, 2023
No Result
View All Result
NEWSLETTER
Orthodox Times
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
      • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
      • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
      • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ
    • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΜΟΣΧΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
        • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΘΗΝΩΝ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΥΠΡΟΥ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
    • ΑΓΙΟΛΟΓΙΟ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ – ΑΡΘΡΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
  • ΜΕΛΧΙΣΕΔΕΚ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
      • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
      • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
      • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ
    • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΜΟΣΧΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
    • ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
        • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΘΗΝΩΝ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΥΠΡΟΥ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
    • ΑΓΙΟΛΟΓΙΟ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ – ΑΡΘΡΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
  • ΜΕΛΧΙΣΕΔΕΚ
No Result
View All Result
Orthodox Times
No Result
View All Result

Ο αγιογράφος που διακόσμησε τον ναό του Πρωτάτου στις Καρυές

Ιούν 27, 2022 | 11:33
in ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο αγιογράφος που διακόσμησε τον ναό του Πρωτάτου στις Καρυές

Ο Μανουήλ Πανσέληνος εξέφρασε με τον πλέον αριστοτεχνικό τρόπο τα πνευματικά και εικαστικά κινήματα της εποχής του και όλη την Ορθόδοξη Θεολογία της Εικόνας αφήνοντας άσβεστη τη μνήμη του στους Αγιορείτες μοναχούς

Aπό τον ΓΙΑΝΝΗ ΖΑΝΝΗ

Στις αρχές του 18ου αιώνα (μεταξύ 1729-1733), ο ιερομόναχος αγιογράφος Διονύσιος ο εκ Φουρνά συνέγραψε ένα βιβλίο που έφερε τον τίτλο: «Ἑρμηνεία τῆς ζωγραφικῆς τέχνης». Σε κάποιο σημείο, αναφέρει ότι ο ίδιος έμαθε την ζωγραφική τέχνη έχοντας ως υπόδειγμα «τὸν ἐκ Θεσσαλονίκης δίκην ἡλίου ἐκλάμψαντα κῦρ Μανουὴλ τὸν Πανσέληνον ἀπό τε τὰς εἰκονισθεῖσας παρ’ αὐτοῦ ἱερὰς εἰκόνας τε καὶ περικαλλεῖς ναοὺς ἐν τῷ Ἁγιωνύμῳ Ὄρει τοῦ Ἄθω», ο οποίος «ὡσὰν ἡ χρυσολαμπροκίνητος σελήνη ὑπερεκόντισε καὶ κατεκάλυψε μὲ τὴν θαυμαστὴν τέχνην του ὅλους τοὺς παλαιοὺς καὶ νέους ζωγράφους, ὡς τὸν δείχνουσι σαφέστατα αἱ ἐν τοίχοις καὶ πίναξιν ὑπ’ αὐτοῦ εἰκονισθεῖσαι εἰκόνες».

Ο Φώτης Κόντογλου διευκρινίζει στο σημείο αυτό ότι, λέγοντας «ζωγράφους» ο Διονύσιος, εννοεί τους αγιογράφους, αφού για ‘κείνον, αυτονόητα, ως αληθινή ζωγραφική θεωρείται η βυζαντινή αγιογραφία.

Ο μεγάλος αυτός αγιογράφος, ο Μανουήλ Πανσέληνος, στον οποίον αναφέρονται με μεγάλο θαυμασμό τόσο ο Διονύσιος ο εκ Φουρνά όσο και ο Φώτης Κόντογλου, έζησε προς τα τέλη του 13ου με αρχές του 14ου αιώνα. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που μας δίνει ο Διονύσιος, καταγόταν από τη Θεσσαλονίκη. Αγιογράφησε με απαράμιλλη όντως δεξιότητα στο Άγιον Όρος, κυρίως τοιχογραφίες, αλλά πολύ πιθανόν και φορητές εικόνες. Η δουλειά του ήταν τόσο υψηλής ποιότητας, ώστε η φήμη του να υπερβεί όλους τους προγενέστερους και συγχρόνους του καλλιτέχνες.

Ο καθηγητής Χριστιανικής Αρχαιολογίας και Τέχνης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ε. Ν. Τσιγαρίδας, στην εισαγωγή του στον τόμο της Αγιορείτικης Εστίας «Μανουὴλ Πανσέληνος -ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Πρωτάτου», αναφέρει ότι η προφορική παράδοση, αλλά και οι γραπτές πηγές (από τις αρχές του 18ου αιώνα και εντεύθεν), θεωρούν με βεβαιότητα τον Πανσέληνο ως τον δημιουργό των τοιχογραφιών της «Μεγάλης Εκκλησίας του Αγίου Όρους»: του Ναού του Πρωτάτου στις Καρυές.

ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ ΣΕΒΑΣΜΟΣ

Τόσο η καλλιτεχνική προσωπικότητα του Πανσέληνου, όσο και η υψηλή ποιότητα των τοιχογραφιών του Πρωτάτου, δημιούργησαν στους μεταγενέστερους έναν τέτοιο σεβασμό, ώστε να του αποδίδονται όχι μόνον οι τοιχογραφίες του Πρωτάτου, αλλά, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ακαδημαϊκός Α. Ξυγγόπουλος, «κάθε τοιχογραφία που έμοιαζε με τη διακόσμηση του Πρωτάτου, οι Αγιορείτες μοναχοί, από τον 17ο αιώνα τουλάχιστο κι ύστερα, την θεωρούσαν βγαλμένη από το χέρι του Μανουήλ Πανσέληνου». Ακόμη και το εξίσου σημαντικό σε έκταση και ποιότητα έργο του κατά δύο αιώνες μεταγενέστερου και επίσης μεγάλου αγιογράφου Θεοφάνους του Κρητός, αιτιολογείται από την παράδοση (με στοιχεία αναμφισβήτητου αναχρονισμού, βεβαίως, αλλά δείχνει τον σεβασμό προς τον Πανσέληνο και το έργο του) ως αποτέλεσμα της μαθητείας του Κρητικού Αγιογράφου κοντά στον Πανσέληνο. Και η παράδοση αυτή είχε καταγραφεί σε δύο κείμενα του 18ου αιώνα, που σώζονται στη Μεγίστη Λαύρα.

Πέρα από τα στοιχεία του θρύλου πάντως, οι περισσότεροι ιστορικοί της Τέχνης (Ξυγγόπουλος, Χατζηδάκης, Καλοκύρης, Μουρίκης, Τσιγαρίδας, Σωτηρίου, Καλομοιράκης, Djuric) με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, συγκλίνουν στην άποψη ότι ο κορυφαίος αυτός αγιογράφος ήκμασε στο τέλος του 13ου αρχές του 14ου αιώνα. Ήταν ο αγιογράφος που ζωγράφισε και διακόσμησε με τους μαθητές του τον ναό του Πρωτάτου και εντυπωσίασε συγχρόνους και μεταγενέστερους όσο κανένας άλλος γνωστός αγιογράφος στην ιστορία του Βυζαντίου. Στη φήμη του αυτή οφείλεται άλλωστε, όπως παρατηρεί ο Ξυγγόπουλος, και το γεγονός ότι το όνομά του έγινε αντιπροσωπευτικό όχι μόνο των τοιχογραφιών του Πρωτάτου, αλλά ολόκληρης της Παλαιολόγειας περιόδου και της λεγόμενης Μακεδονικής αγιογραφικής σχολής, που είχε ως κέντρο την Θεσσαλονίκη.

Οι τοιχογραφίες των ναών της Θεσσαλονίκης, της Βέροιας, του Αγίου Όρους, της Αχρίδας, ακόμα και της μεσαιωνικής Σερβίας, καθώς η γνώση μας σήμερα γύρω από τη βυζαντινή τέχνη ολοένα και περισσότερο διευρύνεται, μας αποκαλύπτουν τον αγιογράφο Πανσέληνο μέσα στο καλλιτεχνικό περιβάλλον της εποχής του. Υπό αυτή την οπτική γωνία, αναμφίβολα είναι ο κορυφαίος εκπρόσωπος της Μακεδονικής σχολής κατά την περίοδο της ακμής της και ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών.

Οπως επισημαίνει ο Ε. Ν. Τσιγαρίδας στον τόμο της Αγιορείτικης Εστίας, κύρια χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του Πανσέληνου είναι η μνημειακότητα των σύμμετρων και ισόρροπων συνθέσεων, ο αφηγηματικός χαρακτήρας στην απόδοση των σκηνών, η ανταποδοτικότητα των στάσεων και των κινήσεων, η έμφαση της απόδοσης του σωματικού όγκου με σχεδόν γλυπτικό χαρακτήρα, ο προσωπογραφικός χαρακτήρας στην απόδοση κάποιων μορφών, η υιοθέτηση προτύπων της αρχαίας ελληνικής τέχνης, η έμφαση στην απόδοση του αρχιτεκτονικού βάθους και κυρίως το απόλυτα συνταιριασμένο με την έκφραση μιας βαθιάς πνευματικότητας (που άλλωστε είναι το πρώτιστο ζητούμενο για την Εικόνα) με το δραματικό στοιχείο και τον εξατομικευμένο ρεαλισμό.

ΟΙ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΝ, ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΑΛΛΙΑΣΗΣ

Οι μορφές στο Πρωτάτο έχουν κανονικές αναλογίες με σωματικό εύρος που έχει όγκο και βάθος. Τόσο μεμονωμένες μορφές Αγίων και Δικαίων (άγιος Δημήτριος, Προφήτης Ηλίας π.χ.), όσο και μορφές μιας ευρύτερης εικονογραφικής σύνθεσης (Εισόδια, Κοίμηση της Θεοτόκου κλπ.) επιβάλλονται εντυπωσιακά με τη σωματική ευρύτητα και τον πλαστικού χαρακτήρα όγκο. Η έκφραση της διάρκειας, που παραπέμπει στο άχρονο και την αιωνιότητα, συνδυάζεται με το πράο, γαλήνιο και κατανυκτικό βλέμμα.

Στις τοιχογραφίες του Πρωτάτου οι μεμονωμένες μορφές τείνουν να αποδοθούν με αντικίνηση, με συστροφή γύρω από τον άξονά τους, υποβάλλοντας την αίσθηση του πέριξ χώρου εντός του οποίου κινούνται (Άγιος Δημήτριος, Άγιοι Ανάργυροι, π.χ.). Σ’ αυτό συμβάλλει και η σκιά ή η γραμμή που περιθέει το κεφάλι κάποιων μορφών. Η σκιά αυτή, που ο Τσιγαρίδας την εντοπίζει ως μοναδικό εύρημα του Πανσέληνου (εξ όσων στοιχείων είναι γνωστά ως τώρα), δίνει την εντύπωση μιας μορφής αποσπασμένης από την επιφάνεια του τοίχου, υποβάλλοντας την αίσθηση της τρίτης διάστασης και του χώρου όπου εντάσσεται. Στη δημιουργία αυτής της αίσθησης συμβάλλει και η πλούσια κίνηση των ενδυμάτων. Ο Πανσέληνος προφανώς θέλει να συνδέσει τις μορφές με τον χώρο που τις περιβάλλει.

ΑΠΑΛΟΙ ΤΟΝΟΙ

Ως προς τα χρώματα, όπως φαίνεται από την διακόσμηση του Πρωτάτου, ο Πανσέληνος διακρίνεται από τους συγχρόνους του Μιχαήλ Αστραπά και Ευτύχιο. Ενώ οι δύο αυτοί χρησιμοποιούν έντονα χρώματα και χρωματικές αντιθέσεις, όπως φαίνεται στην Παναγία την Περίβλεπτο στην Αχρίδα, ο Πανσέληνος προτιμά τα φωτεινά και διάφανα χρώματα (πράσινο, τριανταφυλλί, ώχρα, κυανό, καστανό, μελιτζανί) και τα αποδίδει σε ποικίλους απαλούς χρωματικούς τόνους και αρμονικούς συνδυασμούς.

Ετσι, οι τοιχογραφίες του Πρωτάτου δημιουργούν μια αίσθηση πνευματικής αγαλλίασης, έχοντας παράλληλα και τη φρεσκάδα των ελληνιστικών ζωγραφικών έργων. Η θερμότητα της ώχρας στη σάρκα και οι ανοικτοπράσινες σκιές, οι διάχυτες κόκκινες κηλίδες και το πλέγμα των κόκκινων γραμμών του πυροδισμού στα πρόσωπα, αποδίδουν με τεχνικά άρτιο τρόπο τη σφαιρικότητα του όγκου στα πρόσωπα, συμβάλλοντας παράλληλα στη ζωντάνια της έκφρασης και στο πνευματικό κάλλος της μορφής.

ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΛΛΟΝ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

Αναμφίβολα ο Μανουήλ Πανσέληνος είναι ο αγιογράφος εκείνος που εξέφρασε κατά τον πλέον αριστοτεχνικό τρόπο τα πνευματικά και εικαστικά κινήματα της εποχής του και όλη την Ορθόδοξη Θεολογία της Εικόνας. Πέραν των έργων και της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας στο Πρωτάτο, τη Μεγίστη Λαύρα, το Βατοπαίδι και τη γενέτειρά του τη Θεσσαλονίκη, επηρέασε περισσότερο από κάθε άλλον αγιογράφο την τέχνη όλης της Παλαιολόγειας περιόδου, αφήνοντας άσβεστη τη μνήμη του στους Αγιορείτες μοναχούς ως τον 18ο αιώνα: «Κάμε καὶ σὺ καθὼς καὶ ἡμεῖς καὶ ἰδὲς μετὰ ταῦτα νὰ εὕρῃς ἐκ τοῦ περιφήμου Μανουὴλ τοῦ Πανσελήνου τινὰ ἀρχέτυπα καὶ κοπίασε μὲ αὐτὰ ἱκανὸν καιρὸν, σχεδιάζοντας μὲ τὸν τρόπον ὅπου θέλομέν σε ἑρμηνεύσῃ παρέμπροσθεν, ἕως οὗ νὰ καταλάβῃς τὰ μέτρα τούτου καὶ τὰ σχήματα. Ἔπειτα ὕπαγε εἰς τὰς ὑπ’ αὐτοῦ εἰκονισθεῖσας ἐκκλησίας νὰ ἐβγάλῃς ἀνθίβολα (σ.σ. ο όρος ανθίβολο προέρχεται από το ρήμα αντιβάλλω και σημαίνει το ίχνος, το αποτύπωμα, το ακριβές αντίγραφο του πρωτοτύπου), καθὼς θέλομέν σε ἑρμηνεύσῃ», προτρέπει ο Διονύσιος ο εκ Φουρνά τους μαθητευόμενους αγιογράφους στην «Ερμηνεία» του.

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΕΚ ΦΟΥΡΝΑ

Πράγματι, την περίοδο που γράφει ο Διονύσιος, στο Αγιο Ορος είχε κάνει την εμφάνισή του ένα κίνημα επιστροφής στη ζωγραφική του Πανσέληνου, με κύριο εκφραστή τον Διονύσιο εκ Φουρνά. Τα δείγματα της εικονογραφικής αυτής αναγέννησης υπάρχουν σε πολλές εκκλησίες, όχι μόνο στον Άθωνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και στις Σέρρες, την Καστοριά, την Μοσχόπολη, την Ευρυτανία και αποδεικνύουν το κύρος και την επίδραση του Πανσέληνου και της τέχνης του, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Οπωσδήποτε, ο κορυφαίος αγιογράφος της Μακεδονικής Σχολής, ο Μανουήλ Πανσέληνος, με τα έργα του τόσο στο Πρωτάτο όσο και σε όλους τους ναούς που διακόσμησε, έχει αναδειχθεί σε έναν από τους κορυφαίους καλλιτέχνες του Βυζαντίου, αλλά και όλων των εποχών.

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αλήθεια”

Tags: πολιτισμός

* Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του μόνο με αναφορά ως πηγή το orthodoxtimes.gr, με ενεργό σύνδεσμο προς την εν λόγω δημοσίευση

Ακολουθήστε το OrthodoxTimes.gr στο Google News και μάθετε όλα τα νέα για την Ορθοδοξία στην Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι τελευταίες εξελίξεις στον Ορθόδοξο κόσμο, την κοινωνία και τον άνθρωπο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο OrthodoxTimes.gr


Διαβάστε Επίσης

Προβολή της ταινίας “Διάκος ο Ηρωομάρτυς” από την Ιερά Μητρόπολη Μαρωνείας
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Προβολή της ταινίας “Διάκος ο Ηρωομάρτυς” από την Ιερά Μητρόπολη Μαρωνείας

1 Ιουνίου, 2023
Το Φεστιβάλ Δράμας συμμετέχει στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Άντζελες
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Φεστιβάλ Δράμας συμμετέχει στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Άντζελες

1 Ιουνίου, 2023
Εκθέσεις Φωτογραφίας αφιερωμένες στη μνήμη του Νίκου Μαγγίνα στη Ρόδο
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκθέσεις Φωτογραφίας αφιερωμένες στη μνήμη του Νίκου Μαγγίνα στη Ρόδο

31 Μαΐου, 2023
No Woman’s Land: Έκθεση φωτογραφιών από το Princeton στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα του 1929
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

No Woman’s Land: Έκθεση φωτογραφιών από το Princeton στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα του 1929

30 Μαΐου, 2023
Bloomberg: Τα Ελγίνεια Μάρμαρα της Ελλάδος δεν είναι της Βρετανίας για να τα κρατά
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Bloomberg: Τα Ελγίνεια Μάρμαρα της Ελλάδος δεν είναι της Βρετανίας για να τα κρατά

4 Μαΐου, 2023
Καβάλα: Μαθητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό τιμούν τον Απόστολο Παύλο
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Καβάλα: Μαθητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό τιμούν τον Απόστολο Παύλο

4 Μαΐου, 2023
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Next Post
«Αν δεν υπήρχε η Ορθοδοξία, θα κινδυνεύαμε να χαθούμε ως Γένος»

«Αν δεν υπήρχε η Ορθοδοξία, θα κινδυνεύαμε να χαθούμε ως Γένος»

Ροή Ειδήσεων

Επίσκεψη τελειοφοίτων της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης

Επίσκεψη τελειοφοίτων της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης

by e.efthimiou
Ιούν 02, 2023 | 22:18
0

Την Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης επισκέφθηκε την Παρασκευή 2 Ιουνίου 2023, τριακονταμελής όμιλος προσκυνητών, τελειοφοίτων και αποφοίτων της...

Αποχαιρετιστήρια επίσκεψη στο Φανάρι του Πρέσβη της Γαλλίας στην Άγκυρα

Αποχαιρετιστήρια επίσκεψη στο Φανάρι του Πρέσβη της Γαλλίας στην Άγκυρα

by e.efthimiou
Ιούν 02, 2023 | 22:14
0

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο επισκέφθηκε την Παρασκευή, 2 Ιουνίου 2023, ο απερχόμενος Πρέσβης της Γαλλίας στην Άγκυρα, Εξοχ. κ. Hervé...

ΔΥΠΑ: Έφτασαν τις 70.000 οι πληρωμές σε ανέργους που πιστοποιήθηκαν

ΔΥΠΑ: Έφτασαν τις 70.000 οι πληρωμές σε ανέργους που πιστοποιήθηκαν

by NewsRoom
Ιούν 02, 2023 | 18:56
0

Συνολικά 70.000 άνεργοι που ολοκλήρωσαν προγράμματα κατάρτισης της επιλογής τους και πιστοποιήθηκαν σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες, έχουν ήδη...

Κυρ. Μητσοτάκης: Η Σάμος άντεξε – Αύριο οι ανακοινώσεις για την πανδημία

Με covid ο Κυρ. Μητσοτάκης, ματαίωσε την επίσκεψη στο Άγιο Όρος

by NewsRoom
Ιούν 02, 2023 | 18:48
0

Ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι διαγνώστηκε με covid. Ως εκ τούτου ματαίωσε την επίσκεψή του στο...

Ο Άγιος Κωνσταντίνος ο εξ Αγαρηνών

Ο Άγιος Κωνσταντίνος ο εξ Αγαρηνών

by NewsRoom
Ιούν 02, 2023 | 18:30
0

Ο Άγιος Κωνσταντίνος, τη μνήμη του οποίου τιμάει σήμερα η Εκκλησία μας, καταγόταν από Μουσουλμάνους γονείς και γεννήθηκε στο...

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων χοροστάτησε στον Ι. Ν. Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων χοροστάτησε στον Ι. Ν. Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου

by NewsRoom
Ιούν 02, 2023 | 18:01
0

Την Παρασκευή 2 Ιουνίου 2023, ο Μητροπολίτης κ. Μάξιμος Ιωαννίων χοροστάτησε στον Όρθρο και τέλεσε την Θεία Λειτουργία στον...

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας



Σύνδεσμοι

  • Ορθοδοξία
  • Πολιτική
  • Επικαιρότητα
  • Πνευματικότητα
  • Πολιτισμός
  • Απόψεις - Άρθρα
  • Μελχισεδέκ

Ακολουθήστε μας

Ταυτότητα

Διαφήμιση

Επικοινωνία

© 2023 OrthodoxTimes.gr
digital world media

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
      • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
      • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
      • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
      • ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ
    • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΜΟΣΧΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
      • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
    • ΑΓΙΟΛΟΓΙΟ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ – ΑΡΘΡΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
  • ΜΕΛΧΙΣΕΔΕΚ
  • ENGLISH VERSION


© 2022 OrthodoxTimes.gr - All rights reserved.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptReject Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT