Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ο Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος απευθύνει μια θερμή και πνευματική έκκληση προς τους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς του.
Ο Μητροπολίτης προτρέπει τους δασκάλους που το αισθάνονται ως προορισμό τους να συνδυάσουν την εκπαιδευτική τους πορεία με το λειτούργημα του ιερέα, ενσωματώνοντας έτσι τη διπλή προσφορά στην Εκπαίδευση και την Εκκλησία. Αναδεικνύει τη σημασία αυτής της συνύπαρξης, που έχει ιστορικά αποδείξει τη δύναμή της μέσω σημαντικών προσωπικοτήτων του παρελθόντος, και καλεί τους δασκάλους να εξετάσουν αυτή την προοπτική, με την ελπίδα ότι το Υπουργείο Παιδείας θα υποστηρίξει αυτήν την αξιόλογη πρωτοβουλία.
Παρατίθεται το μήνυμα του Μητροπολίτη Μάνης κ. Χρυσοστόμου
Με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, θεωρώ χρέος μου, ως Επίσκοπος, να κάμω έκκληση προς τους εκπαιδευτικούς της Α’βάθμιας και Β’βάθμιας Εκπαίδευσης της Μητροπολιτικής μου περιφέρειας και να τους επισημάνω, ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν προς την Ιερωσύνη, όσοι το νιώθουν μέσα τους. Να γίνουν κληρικοί, ιερείς του Υψίστου. Να υπηρετούν την εκπαίδευση, όπως ήδη το πράττουν, και συνάμα να λειτουργούν και στο Ιερό Θυσιαστήριο.
Η έκκλησή μας αυτή, είναι μία καθαρώς πνευματική προτροπή και ευχή, για στήριξη του ωραίου και αξιόλογου αυτού θεσμού, του ιερέως και εκπαιδευτικού. Ιστορικά, άλλωστε, πάντοτε υπήρχε ο συνδυασμός αυτός, του ιερέως και εκπαιδευτικού, του «παπά-δάσκαλου», όπως λεγόταν. Αξίζει να υπενθυμίσουμε μερικές προσωπικότητες, που είχαν την διπλή αυτή ιδιότητα και προσέφεραν πολλά στην ελληνική κοινωνία ως δάσκαλοι και καθηγητές, εκπαιδευτικοί και ιεροδιδάσκαλοι. Αναφέρουμε όλως ενδεικτικά τους: Άγιο Νεκτάριο, διδάσκαλο στη Χίο, Ηλία Μηνιάτη στη Βενετία, Νικηφόρο Θεοτόκη στη Κέρκυρα, Ευγένιο Βούλγαρι στα Ιωάννινα, Ιερεμία Καβαδία στην Κέρκυρα, Θεόφιλο Κορυδαλλέα στη Κων/λη, Ευγένιο Αιτωλό στο Καρπενήσι, Βησσαρίωνα Ρούφο στην Αθήνα, Ιερόθεο Δενδρινό στη Σμύρνη, Κων/νο Οικονόμο εξ Οικονόμων στη Θεσ/κη και αλλαχού και πολλούς άλλους. Ο συνδυασμός αυτός δεν αποτελεί περιφρόνηση και απαξίωση του έργου είτε του ιερέως είτε του εκπαιδευτικού. Τουναντίον, συνιστά μεγάλη τιμή, το διπλούν αυτό λειτούργημα. Άλλωστε και σήμερα, πολλοί κληρικοί υπηρετούν στα σχολεία μας ως εκπαιδευτικοί και μάλιστα διαφόρων ειδικοτήτων, όπως μαθηματικοί, χημικοί, φιλόλογοι, φυσικοί κλπ.
Οι λόγοι, οι οποίοι υπαγορεύουν την έκκλησή μας αυτή, είναι κυρίως δύο: Πρώτον, το γεγονός, ότι ευρίσκεται πλησιέστερα προς τον ιερό κλήρο, ο εκπαιδευτικός, αφ’ ενός μεν, διότι, κατά τεκμήριον, γνωρίζει γράμματα, αφ’ ετέρου δε, διότι έχει ηυξημένο το αίσθημα της ευθύνης και της σοβαρότητος του έργου του. Δεύτερον, η υπάρχουσα σήμερα επιτακτική ανάγκη αντιμετωπίσεως του θλιβερού φαινομένου, ένεκα ποικίλων λόγων και όπου παρουσιάζεται, της παραβατικής συμπεριφοράς μιάς μερίδας νέων στα σχολεία. Η παρουσία του ιερέως-εκπαιδευτικού θα λειτουργήσει πολύ θετικά και προληπτικά προς αποφυγήν κακών πράξεων.
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η παρουσία του ιερέως σε μία σχολική κοινότητα είναι στήριγμα, ελπίδα, δύναμη για διδάσκοντες- συναδέλφους και διδασκομένους. Δεν είναι άρνηση. Είναι θέση. Συμβάλλει πραγματικά στην επίλυση συγχρόνων προβλημάτων της νεότητος και δη της εφηβικής ηλικίας, καθώς, ο εκπαιδευτικός-ιερέας είναι οραματιστής αρχών και αξιών. Αρκεί βέβαια, να διαθέτει ακέραιο, ηθικό και αδαμάντινο χαρακτήρα, να κατέχει άριστα τις παιδαγωγικές και ψυχολογικές αρχές και να λειτουργεί με πειθαρχία και προσήλωση στο διπλό καθήκον.
Αγαπητοί εκπαιδευτικοί, διδάσκαλοι των παιδιών μας. Μη διστάζετε. Ελάτε να χειροτονηθήτε ιερείς, όσοι έχετε τις κατάλληλες προϋποθέσεις, με βάση όσα διακελεύουν οι Ιεροί Κανόνες, και συνεχίσατε το σπουδαίο έργο σας, στην Εκπαίδευση και την Εκκλησία.
Ελπίζουμε, το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να υποστηρίξει, ως εκείνο γνωρίζει, την έκκλησή μας αυτή.