Στην Αίθουσα Συνόδων της Πατριαρχικής Κατοικίας στο Κίεβο συνεδρίασε στις 11 Μαΐου 2026 η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, υπό την προεδρία του Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου.
Με επίσημη ανακοίνωσή της, η Γραμματεία της Ιεράς Συνόδου επανέλαβε ότι, μετά τις αποφάσεις της Τοπικής Συνόδου της 15ης Δεκεμβρίου 2018 και της Ενωτικής Συνόδου στην Αγία Σοφία του Κιέβου, «η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου έπαψε από εκείνη τη στιγμή να υφίσταται ξεχωριστά ως εκκλησιαστική δικαιοδοσία και θρησκευτική ένωση, καθώς εντάχθηκε πλήρως και ολοκληρωτικά στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας».
Η Ιερά Σύνοδος τόνισε ακόμη ότι οι ονομασίες «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου» και «Πατριαρχείο Κιέβου» ανήκουν νομικά αποκλειστικά στη Μητρόπολη Κιέβου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, προειδοποιώντας ότι «η χρήση αυτών των ονομασιών χωρίς εξουσιοδότηση συνιστά παραβίαση του νόμου».
Παράλληλα, καταδίκασε έντονα τις δραστηριότητες ομάδας προσώπων που συνεχίζουν να αυτοαποκαλούνται «Πατριαρχείο Κιέβου», υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για «μία αποτυχημένη προσπάθεια περιθωριακής ομάδας να δημιουργήσει σχίσμα, πίσω από την οποία διακρίνονται σαφώς ρωσικά συμφέροντα και επιρροές».
Η ανακοίνωση σημειώνει επίσης ότι τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως «επίσκοποι της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Πατριαρχείου Κιέβου» «ουδέποτε υπήρξαν και δεν είναι επίσκοποι» και ότι «οι αυτοανακηρυγμένοι τίτλοι και βαθμοί τους δεν έχουν αναγνωριστεί ούτε πρόκειται να αναγνωριστούν ποτέ από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας».
Κατά τη συνεδρίαση της 11ης Μαΐου, η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε επίσης την καθαίρεση των μοναχών Νικόδημου Κόμπζαρ, Μιχαήλο Κοβαλιούκ και Νίκων Χράμπλιουκ για κανονικά παραπτώματα, επισημαίνοντας ότι «ουδέποτε υπήρξαν επίσκοποι και πλέον έχουν απωλέσει και τον ιερατικό βαθμό που κάποτε κατείχαν».
Τέλος, η Ιερά Σύνοδος εξέφρασε την ικανοποίησή της, καθώς περίπου είκοσι ενορίες και κληρικοί που δεν βρίσκονταν σε κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας έχουν ήδη αποκαταστήσει την εκκλησιαστική κοινωνία, καλώντας όσους παραμένουν εκτός να συμφιλιωθούν με την Τοπική Εκκλησία «αποδεικνύοντας έμπρακτα την αγάπη τους προς τον Θεό και την Ουκρανία».
Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση:
Η Γραμματεία της Ιεράς Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου, ενημερώνει δημοσίως όλους όσοι ενδέχεται να ενδιαφέρονται ότι, βάσει των αποφάσεων της Τοπικής Συνόδου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Πατριαρχείου Κιέβου της 15ης Δεκεμβρίου 2018 και της Ενωτικής Συνόδου που πραγματοποιήθηκε την ίδια ημέρα στον Ναό της Αγίας Σοφίας, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου έπαψε από εκείνη τη στιγμή να υφίσταται ξεχωριστά ως εκκλησιαστική δικαιοδοσία και θρησκευτική ένωση, καθώς εντάχθηκε πλήρως και ολοκληρωτικά στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Οι ονομασίες «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου», «Πατριαρχείο Κιέβου» και τα παράγωγα αυτών είναι επισήμως καταχωρισμένες από το κράτος στη Μητρόπολη Κιέβου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), ως τον μοναδικό καθολικό νομικό διάδοχο της πρώην θρησκευτικής ένωσης του Πατριαρχείου Κιέβου. Η χρήση αυτών των ονομασιών χωρίς εξουσιοδότηση συνιστά παραβίαση του νόμου.
Οι δραστηριότητες της μικρής ομάδας προσώπων που, μετά την κοίμηση του Φιλαρέτου, αυτοβούλως και αβασίμως αυτοαποκαλούνται «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία – Πατριαρχείο Κιέβου» αποτελούν, στην πραγματικότητα, μία αποτυχημένη προσπάθεια περιθωριακής ομάδας να δημιουργήσει σχίσμα, πίσω από την οποία διακρίνονται σαφώς ρωσικά συμφέροντα και επιρροές. Η ομάδα αυτή αποτελείται από λίγα μόνο άτομα, τα περισσότερα εκ των οποίων διαμένουν εκτός Ουκρανίας. Δεν αποτελεί θρησκευτική οργάνωση, αλλά χρησιμοποιεί εκκλησιαστικά σύμβολα και ονομασίες για ίδιους σκοπούς.
Στην προσπάθειά της να προσδώσει βαρύτητα στις ενέργειές της, η ομάδα αυτή επιδιώκει να εμπλέξει παρόμοιους σχισματικούς από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, της Τσεχίας και αλλού.
Σύμφωνα με την Ιερά Σύνοδο, τέτοιες ενέργειες δεν σχετίζονται ούτε με τις πραγματικές ανάγκες των Ορθοδόξων Ουκρανών του εξωτερικού ούτε με το καλό της Εκκλησίας στην Ουκρανία. Για τον λόγο αυτό, η Ιερά Σύνοδος τις καταδικάζει και τις απορρίπτει κατηγορηματικά.
Η Ιερά Σύνοδος επαναλαμβάνει με έμφαση, όπως έχει πράξει κατ’ επανάληψη και στο παρελθόν, ότι τα πρόσωπα αυτής της ομάδας που παρουσιάζονται σήμερα ή στο μέλλον ως «επίσκοποι της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Πατριαρχείου Κιέβου» ουδέποτε υπήρξαν και δεν είναι επίσκοποι. Δεν ανήκουν στην ιεραρχία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και οι αυτοανακηρυγμένοι τίτλοι και βαθμοί τους δεν έχουν αναγνωριστεί ούτε πρόκειται να αναγνωριστούν ποτέ από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Για κανονικά παραπτώματα, η Ιερά Σύνοδος, κατά τη συνεδρίασή της στις 11 Μαΐου 2026, καθαίρεσε ορισμένα πρόσωπα που είχαν ήδη τεθεί σε αργία από την ιερατική διακονία: τους μοναχούς Νικόδημο Κόμπζαρ, ο οποίος αυτοαποκαλείται «πατριάρχης», Μιχαήλο Κοβαλιούκ και Νίκων Χράμπλιουκ, οι οποίοι φέρουν τον τίτλο «μητροπολίτες». Σύμφωνα με την Ιερά Σύνοδο, τα πρόσωπα αυτά ουδέποτε υπήρξαν επίσκοποι και πλέον έχουν απωλέσει και τον ιερατικό βαθμό που κάποτε κατείχαν. Η Σύνοδος προειδοποίησε ότι ανάλογες κανονικές ποινές ενδέχεται να επιβληθούν και σε οποιονδήποτε κληρικό στηρίζει τις σχισματικές δραστηριότητες της ομάδας αυτής.Ταυτόχρονα, η Ιερά Σύνοδος εξέφρασε τη χαρά της διότι, σύμφωνα με την πρόσκληση του μακαριστού Πατριάρχη Φιλαρέτου για ενότητα και ειρήνη, περίπου είκοσι ενορίες και κληρικοί που προηγουμένως δεν βρίσκονταν σε κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας — εκπροσωπώντας τη συντριπτική πλειοψηφία — έχουν ήδη αποκαταστήσει την εκκλησιαστική κοινωνία. Η Ιερά Σύνοδος κάλεσε όσους δεν έχουν ακόμη συμφιλιωθεί με την Τοπική Εκκλησία να το πράξουν, αποδεικνύοντας έμπρακτα την αγάπη τους προς τον Θεό και την Ουκρανία.
Πηγή: posmina.info














