Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Νεκταρίου και της Αναλήψεως του Κυρίου Βεροίας.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: «Δος μοι την των σων θρόνων πάρεδρον σοφίαν και μη με αποδοκιμάσης εκ παίδων σου». Η ικεσία αυτή του σοφού Σολομώντος, που ακούσαμε πριν από λίγο στα αναγνώσματα του Εσπερινού προς τιμήν του προστάτου της ενορίας σας, του εορταζομένου μεγάλου αγίου της Εκκλησίας μας, του αγίου Νεκταρίου, αρχιεπισκόπου Πενταπόλεως, του θαυματουργού, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελούσε το διαρκές αίτημά του από την παιδική του ηλικία, όταν ακόμη βρισκόταν στην πατρίδα του τη Σηλυμβρία και δεν μπορούσε να φαντασθεί τι του επεφυλασσε το μέλλον. «Δώσε μου», θα παρακαλούσε τον Θεό, «τη Σοφία που σε συνοδεύει στον θρόνο σου».
Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικα της Σοφίας του Θεού, την οποία ζητούσε ο άγιος Νεκτάριος;
Την απάντηση μας την δίδει ο ίδιος ο ιερός συγγραφέας. «Σοφίας», λέγει, «ου κατισχύσει ποτέ κακία».
Το πρώτο, λοιπόν, χαρακτηριστικο της είναι ότι δεν μπορεί ποτέ να την νικήσει η κακία των ανθρώπων και του κόσμου. Το δεύτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι βοηθα αυτόν που την διαθέτει να πλησιάσει και να γνωρίσει τον Θεό· «μυστις γαρ εστι της του Θεού επιστήμης». Και το τρίτο είναι ότι οι καρποί της είναι οι αρετές, διότι αυτή διδάσκει τη σωφροσύνη και τη φρόνηση, τη δικαιοσύνη και την ανδρεία, που είναι ο,τι χρησιμώτερο μπορεί να έχει ο άνθρωπος στη ζωή του.
Αν μελετήσουμε τη ζωή του αγίου Νεκταρίου δεν θα δυσκολευθούμε να διακρίνουμε αυτά τα χαρακτηριστικά της Σοφίας του Θεού, που περιγράφει ο σοφός Σολομών. Ο άγιος Νεκτάριος από τα νεανικά του χρόνια, όταν αναγκάσθηκε να φύγει μακριά από την οικογένειά του, προκειμένου να εργασθεί για να σπουδάσει, αλλά και μέχρι την κοίμησή του, αντιμετώπισε την κακία πολλών ανθρώπων, που προσπάθησαν με ποικίλους τρόπους να τον βλάψουν συκοφαντώντας τον στον πατριάρχη Αλεξανδρείας. Και ακόμη να τον διαβάλλουν, να τον αδικήσουν, να του στερήσουν ακόμη και τα ελάχιστα χρήματα που δικαιουτο για να ζήσει ταπεινά και φτωχικά, όπως ζούσε πάντοτε, διαβάλλοντας τον σε υπηρεσιακούς παράγοντες στην Ελλάδα, όπου κατέφυγε μετά την Αλεξάνδρεια. Να του φέρουν στη συνέχεια προσκόμματα και εμπόδια στο έργο του ως διευθυντού της Ριζαρείου Σχολής αλλά και αργότερα, όταν θέλησε να ιδρύσει τη Μονή της Αγίας Τριάδος στην Αίγινα.
Όμως η κακία των ανθρώπων και του πονηρού, που καταδίωκε τον άγιο Νεκτάριο, δεν μπόρεσε να τον νικήσει, δεν μπόρεσε να αλλοιώσει τον χαρακτήρα του, ούτε να μειώσει την αγάπη του προς τον Θεό και τους ανθρώπους και την επιθυμία του να διακονεί την Εκκλησία με απόλυτη αφοσίωση. Ο άγιος τα υπέμενε όλα αυτά με ταπείνωση, συγχωρώντας όσους τον αδικούσαν και τον έβλαπταν.
Μέσα από αυτές τις δοκιμασίες και τις ταλαιπωρίες ο άγιος Νεκτάριος απέδειξε όχι μόνο ότι έχει το πρώτο χαρακτηριστικό της θείας Σοφίας αλλά ότι έχει και το δεύτερο, διότι πλησίασε μέσω αυτών τον Θεό και έγινε θεατής των απορρήτων μυστηρίων του και ενώθηκε μαζί του καρδιακά και αξιώθηκε των θείων χαρισμάτων του.
Και εάν αυτά τα φύλασσε ο άγιος Νεκτάριος ως πολύτιμο θησαυρό μέσα στην ψυχή του, για να μην τα συλήσει ο πονηρός εξαιτίας της υπερηφανείας, και επέτρεπε μόνο κατ᾽ ελάχιστον να αποκαλυφθούν προς ωφέλεια και παρηγορία των ανθρώπων, οι αρετές, που είναι το τρίτο χαρακτηριστικό της θείας Σοφίας, ήταν εμφανείς στη ζωή του και στην αναστροφή του, σε όσους τουλάχιστον ήθελαν να τις διακρίνουν. Η σωφροσύνη και η φρόνηση ήταν αυτές που στήριζαν την υπομονή και την ταπείνωση του αγίου Νεκταρίου, αλλά και όλες τις επιλογές και τις αποφάσεις της ζωής του. Η δικαιοσύνη και η ανδρεία τον έκαναν να αντέχει και να μην υποχωρεί στους πειρασμούς, και να πορεύεται στη ζωή του με εμπιστοσύνη στον Θεό.
Και ο Θεός, κατά την παράκλησή του, όχι μόνο δεν τον απεδοκίμασε εκ παίδων του, αλλά τον αγίασε και τον χαρίτωσε με τη χάρη των θαυμάτων του, ώστε να θεραπεύει και τις δικές μας ασθένειες. Συγχρόνως όμως για να μας διδάσκει με το παράδειγμα της ζωής του πως να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες και τους πειρασμούς της δικής ζωής μας με υπομονή και ταπείνωση, συγχωρώντας όσους μας αδικούν και μας πικραίνουν, προκειμένου να αναδειχθούμε και εμείς αληθινά τέκνα του Θεού και να έχουμε τη χάρη και το έλεός του.
Έτσι ο άγιος Νεκτάριος αξιώθηκε να είναι σήμερα στον χορό των αγίων της Εκκλησίας μας, διότι με υπομονή και με ταπείνωση αντιμετώπισε όλες τις αδικίες και τους πειρασμούς. Μάλιστα, όταν η Εκκλησία μας ενέγραψε τον άγιο Νεκτάριο στο Αγιολόγιό της, κάποιος που τον γνώριζε σκέφθηκε «τι έκανε ο Νεκτάριος και η Εκκλησία τον κατέταξε στους αγίους;» Και του φανερώνεται ο Άγιος στον ύπνο του και του λέει: «Αδελφέ μου, εσυκοφαντήθην, υπέμεινα και εσώθην».
Αυτό ζητά και από εμάς και ο άγιος Νεκτάριος αλλά και ο Θεός: να έχουμε υπομονή και διά της υπομονής θα πάρουμε όλα αυτά τα χαρίσματα που είχε ο άγιος Νεκτάριος, ο οποίος εύχομαι να είναι βοήθεια πάντων υμών.